Tips & tricks voor een hardlooptraining in warm weer!

Om perfect in vorm aan de start van de Trail Run Oisterwijk op zaterdag 17 september te verschijnen, betekent dat natuurlijk veel trainen. Maar hoe doe je dat nou midden in de zomer, wanneer de temperaturen soms ver boven de 20 en soms zelfs 30 graden kunnen stijgen?
We gaan je natuurlijk niet aanmoedigen om op het warmste moment van de dag je hardloopschoenen aan te trekken, maar zelfs in een hete zomer zijn er genoeg mogelijkheden om toch aan je trainingsuurtjes te komen.

Via de hardloopwinkel www.run2day.nl delen we graag een aantal tips en tricks om tijdens het hardlopen in hoge temperaturen toch het hoofd koel te kunnen houden.

  1. Hardlopen op het zwakste moment van de zon.
    Ga bijvoorbeeld vroeg in de ochtend op pad, of wat ook een uitgelezen moment is, aan het einde van de dag als de zon onder gaat en ook niet sterk meer is.
  2. Genoeg drinken
    Niet alleen tijdens je training maar ook gedurende de hele dag. Vooral na je training is het belangrijk je vocht weer aan te vullen. Tijdens je training verlies je veel belangrijke vitaminen, mineralen en electrolieten. Vul deze aan met bijvoorbeeld de juiste sportdranken van Sponser Sportvoeding. Meer weten over drinken tijdens het hardlopen vind je op de website van Run2Day.
  3. Drinken tijdens het lopen
    Er is niks vervelenders én ook gevaarlijker om zonder drinken op pad te gaan voor een lange duurloop met dit weer. Neem je water en sportdrank mee in een daarvoor bestemd drinksysteem.
  4. Warmte raak je kwijt via je hoofd
    Een pet is lekker tegen de zon, maar kan ook een oververhit hoofd veroorzaken. Kies je toch voor een pet, neem dan een goed ventilerende pet of neem een zweetbandje of haarbandje om het zweet en natte haren uit je ogen te houden.
  5. Word geen kreeft
    Als je hardloopt in de zon dan lijkt het alsof je twee keer zo snel verkleurd. Zorg dat je je goed insmeerd met de juiste zonnebrand met hoge factor. Kies voor een zonnebrand die water/sport proof is. Tijdens het hardlopen met deze temperaturen zweet je veel en is een goede zonnebrand, die ook onder die omstandigheden, zijn werk goed doet een must. LET OP: Vooral de oren en neus zijn uitsteeksels die erg snel verbranden.
  6. Pas op voor teken
    Kies je ervoor om de schaduw op te zoeken en door het park, bossen of duinen te gaan hardlopen en zo de warmte en felle zonnestralen te vermijden. Check dan na je run of je geen teken op je lichaam hebt zitten. Laat een vriend, vriendin, je ouders of een loopmaatje even je haar controleren en check verder echt elk plekje op je lichaam. Teken nestelen zich op de meest vreemde plekken. Een tekenbeet kan de ziekte van Lyme veroorzaken.
  7. Take care of your eyes!
    Irritant hé met dichtgeknepen ogen je training afwerken! Met de juiste zonnebril ga je goed voorbereid op pad. Zoek een bril met 100% UV-filter glazen zodat je ongestoord kunt genieten van je run!
  8. Neem je telefoon mee
    Het grote gros van de mensen kan al niet meer hardlopen zonder zijn of haar smartphone. Voordeel hiervan is dat je altijd bereikbaar bent en in gevallen van nood ook zelf iemand kunt bereiken.
  9. Loop samen
    Wat is er lekkerder om met dit weer samen te lopen? Zoek een loopmaatje en ga samen op pad. Pas je training op elkaar aan en geniet samen van dit heerlijke loopweer.
  10. Genieten is belangrijk
    Hardlopen mag geen moeten zijn. Ga je liever met dit weer naar het strand, maar laat jouw schema dit niet toe? Durf te veranderen en gewoon eens een training over te slaan. Of combineer beide, ga in de ochtend vroeg lopen en neem daarna een verfrissende duik!

Tot slot is natuurlijk het belangrijkste onderdeel in je voorbereiding dat je jezelf inschrijft voor de Trail Run! Dat doe je eenvoudig en snel voor jou en je loopmaatje op onze homepage!